به گزارش ذرهبین بورس، تازهترین دادههای مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که صنعت خودرو و قطعات در بهار سال جاری، روند نسبتاً متعادلی را در موجودی انبار خود تجربه کرده است. با این حال، نسبت موجودی انبار به فروش طی سه سال گذشته (از سال ۱۴۰۱ تاکنون) روندی صعودی داشته و از میانگین پنجساله فراتر رفته است. این وضعیت نشاندهنده تمایل بیشتر خودروسازان به انبار کردن محصولات در این دوره است.
شاخص موجودی انبار خودروسازان در بهار امسال به ۸۰.۶ واحد رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چشمگیری نداشته، اما نسبت به زمستان ۱۴۰۳ حدود ۰.۲۶ واحد افزایش یافته است. این رقم بیانگر ثبات نسبی حجم خودروهای دپو شده در مقایسه با سال گذشته است و رشد اندک آن نسبت به زمستان، بیشتر تحت تأثیر اثرات فصلی قرار دارد؛ چرا که معمولاً در ابتدای سال موجودی انبار افزایش یافته و در ماههای پایانی سال، خودروها از انبار خارج میشوند.
انتظار رشد رسمی قیمت خودرو در ماههای ابتدایی سال، عاملی قوی برای افزایش موجودی در انبارها بوده است. شاخص موجودی انبار نشاندهنده میزان تولیدات فروخته نشده است؛ بالا رفتن این شاخص به معنای پیشی گرفتن تولید از فروش و پر شدن انبارهاست، در حالی که کاهش آن نشاندهنده افزایش فروش و تخلیه انبارها است.
نسبت موجودی انبار به فروش نیز معیار مهم دیگری است. این نسبت در بهار امسال برای صنعت خودرو ۰.۳۳ بوده، که نشان میدهد به طور متوسط یکسوم از ارزش فروش خودروسازان در سهماهه اول امسال، به خودروهای باقیمانده در انبار اختصاص داشته است. این رقم نسبت به زمستان گذشته و بهار سال قبل اندکی افزایش یافته و حاکی از کاهش جزئی سرعت فروش است.
افزایش این نسبت معمولاً ناشی از افت تقاضا یا ترجیح تولیدکنندگان به عرضه تدریجی محصولات است. از آنجا که تقاضا برای خودرو (با قیمت رسمی) همچنان از عرضه پیشی میگیرد، این وضعیت را میتوان به تمایل خودروسازان به انبار کردن بیشتر محصولات در بهار امسال نسبت داد. انتظار اصلاح قیمتها در سهماهه ابتدایی سال، انگیزهای برای نگهداری بخشی از تولیدات با هدف فروش با قیمت بالاتر در آینده بود. این انتظار تا جایی پیش رفت که بزرگترین خودروساز کشور، با نارضایتی از تعلل سازمان حمایت، خود اقدام به افزایش قیمت محصولاتش کرد که حواشی آن همچنان ادامه دارد.
با وجود این انتظار، شاخص موجودی انبار نسبت به بهار سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. بنابراین، اگرچه سرعت فروش در سه ماه اول سال کاهش یافته، اما خودروسازان نتوانستند تغییر معناداری در حجم انبار خود ایجاد کنند. علاوه بر احتمال برخورد نهادهای نظارتی، کمبود نقدینگی نیز از عوامل محدودکننده در رشد موجودی انبار بوده است. در نتیجه، خودروسازان در انباشت محصولات خود در انبار در بهار امسال رویکردی محتاطانه اتخاذ کردهاند.
















